miercuri, 22 aprilie 2009

Carte: F. Beigbeder, "29,9 RON"

De mult voiam să citesc Beigbeder. Din recomandări, din tot tam-tam-ul şi toate afişele pentru "Dragostea durează trei ani", pusă în scenă (sub un bilet prea scump) prin Lăptărie, de la coperta deşteaptă a acestui "29.9 RON". Şi am împrumutat-o, într-un final, şi am citit-o în câteva ore.
E o carte dură. Şi ca limbaj, dar mai ales ca mesaj. E o carte cinică, care se vrea violent de sinceră şi mai curând te-ar lua la palme decât să-ţi ofere o relaxare virtuală. Naratorul, Octave Parango, copywriter, urăşte lumea în care trăieşte, lumea satisfacţiei imediate şi a consumului, în care reclama ghidează vieţile şi dorinţele oamenilor: "Lucrez în publicitate: ei da, poluez universul. Sunt tipul care vă vinde rahat. [...] Apostolatul meu e să vă fac să vă curgă balele. În profesia mea, nimeni nu vă doreşte fericirea, pentru că oamenii fericiţi nu consumă." Aşa că scrie această carte sperând să fie concediat.
Povesteşte şedinţele de creaţie populate de numeroşi băgători de seamă, care nu-şi exprimă cu nici un preţ propriile păreri: "Assistant brand managerii încep să ia cuvântul pe rând, pentru a face comentarii: îmi place la nivel mediu, ader, mai degrabă, nu-s hiperconvins, chiar dacă am prins bine ideea...". Povesteşte întâlnirile platonice cu Tamara, prostituata pe care o aduce în lumina reflectoarelor cu rolul principal din reclama la care lucrează. Povesteşte cum şi-a părăsit prietena când aceasta l-a anunţat că e însărcinată. Povesteşte aventurile lui din Statele Unite şi de la Cannes, unde câştigă un Leu. Dar de fapt vorbeşte mereu despre superficialitatea şi tristeţea modernă, de neascuns sub lucruri noi şi vacanţe exotice.
De ce ai citi cartea asta, dacă vrei să lucrezi în comunicare? De ce ai citi o carte care pune la rădăcina tuturor relelor publicitatea? Din două motive. Primul, că dacă nu poţi face faţă unei cărţi de genul ăsta, e destul de probabil să nu poţi face faţă nici carierei tale de vis, în care trebuie să te baţi pentru ideile tale. Al doilea, că merită văzută şi cealaltă faţă a monedei, opusă poveştilor cu "echilibrul dintre client şi organizaţie" şi "livrarea calităţii" din manuale. Exagerate sunt şi manualele, şi "29.9 RON", iar adevărul de la mijloc e mai uşor de găsit dacă ştii extremele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu